Ik teken, dus ik ben.

Voor zo lang ik herinner heb ik altijd graag getekend. In mijn jeugd tekende ik mijn favoriete strips na en figuren uit animatiefilms. Nadien ging ik kunst studeren en ontwikkelde een zeer diepe appreciatie voor het metier en moderne ontwikkelingen.

Het uitzicht van White Face Mountain.

Het uitzicht van White Face Mountain.

De filosoof in mij

"Tekenen" betekent ook een markering nalaten. Mijn tekeningen zijn misschien wel een duiding van mijn aanwezigheid. Ze vormen een bewijs van mijn bewustzijn door mijn persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid in mijn hoofd zichtbaar te maken. Mijn doel is geen objectieve weergave van de wereld te tekenen. Eerder om tot in detail te vertellen over wat ik tegenkom...

Naaktmodel

Van alle onderwerpen om te tekenen blijft levend model een van de meest intrigerende. Enerzijds zal het model bepalen wat je te zien krijgt en voor hoe lang, anderzijds staat of valt de tekening door de persoonlijke interpretatie. Een landschap, monument of stilleven gunt alle tijd om verschillende aspecten te benaderen, standpunten of materialen te testen. Bij levend model krijg je gewoonlijk slechts 1 relatief korte kans.

Geïnspireerd door het Japans ogende kleed, zocht ik hier naar een minimalistische voorstelling. Kon ik het model tekenen zonder het model te tekenen?In deze tekening vond ik het contrast tussen de fijn gedefineerde lijnen van de stift en de wazige stukken met penseel leukEen schets met wit potlood op bruin papier, afgewerkt met een fijne zwart stiftBij deze tekening vond ik het speelse en dynamische van de jurk tot de verbeelding spreken. Ze kan onmiddellijk beginnen dansen.Twee schetsen op een blad. Het ene met een stift, het andere met kleurpotlood.Een snelle schets met kleurpotlood.

Schetsboeken

Eender waar ik naartoe ga, neem ik minstens 1 schetsboek mee en in mijn atelier/bureau heb ik er altijd bij de hand. Als ik bijvoorbeeld aan een tekst of voorbereiding bezig ben, vind ik het heerlijk af en toe mijn gedachten te verzetten door iets compleet anders te doen in een schetsboek.

Op reis

Sinds enkele jaren heb ik een standaard formaat om gemakkelijk mee te nemen op reis. Dan selecteer ik enkele materialen en daar moet ik het dan maar mee doen. Gewoonlijk neem ik een combinatie van materiaal dat ik ken, zoals een zwart fijn stiftje, en iets nieuw. Liefst van al iets dat ik op reis tegenkwam.

Een verzameling indrukken tijdens een treinrit van Kortrijk naar Brussel.

Een verzameling indrukken tijdens een treinrit van Kortrijk naar Brussel.

Drums en ritme

Het zal ondertussen wel duidelijk zijn dat ik een grote fascinatie heb voor het grensgebied tussen beeld en muziek. Die groeide uit een jaar lang schetsboeken vullen rond het thema "drumkit", gevolgd door mijn eindwerk DRUM om uiteindelijk op ritme te focussen. Dat laatste blijft verder leven in een schetsboek vol abstracte experimenten met patronen in patronen. Als een soort visuele polyritmiek.

Het resultaat van een vlek op de rechter pagina, gespiegeld op de linker door het schetsboek kort dicht te duwen om daarna met stift slagwerk elementen te tekenen.Deze linosnede heeft eigenlijk nog vrij weinig te maken met trommels, maar ze zijn nog herkenbaar.De trommels werden helemaal abstract in deze losse krabbels.Dit complexe lijnenspel heeft op het eerste zicht niets met een drumstel te maken. Hier lag de focus volledig op ritme om de compositie op te bouwen.Deze 2 pagina's tonen experimenten met patronen in patronen. De composities kregen vorm door verschillende patronen over elkaar te plaatsen tot nieuwe patronen.